Beszélgetés Hartal Katalinnal a Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ igazgatójával …

Beszélgetésünk időpontjába ragyogó napsütés és pozitív léghőmérséklet van, … decemberben. De nem mindig van ez így, nagyon sok rászoruló ember örül a mostani időjárásnak, mert ez nekik jelentős megtakarítás. Persze mindenkinek, de hát vannak, akik ez sokkal közvetlenebbül érint. Ezekről az elesett emberekről gondoskodik a Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ.

Kedves igazgató asszony arra kérem, foglalja össze az Ön által vezetett intézmény feladatait, megvallom, amikor készültem a beszélgetésünkre és tájékozódtam a honlapjukon, meglepődtem a feladataik sokrétűségén.

Az intézményünk elnevezése „Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ” is utal a tevékenységünk összetettségére. A feladatainkat három, egymástól jól elkülöníthető csoportra lehet osztani.
Ezek:
– a személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások,
– a személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátások,
– az egészségügyi alapellátások közül a védőnői-, és a központi háziorvosi ügyeleti ellátás.

Az intézmény tevékenysége a szociális ellátásoknak szinte a teljes vertikumát felöleli. A kötelező szociális alapszolgáltatások mellett szakosított ellátást (Idősek Otthona), valamint bizonyos ellátotti csoportok számára speciális szolgáltatásokat is biztosítunk, mint a fogyatékosok számára nyújtott támogató szolgáltatást, a pszichiátriai betegek számára közösségi ellátást, vagy az idősek számára jelzőrendszeres házi segítségnyújtást. Külterületi lakott részen tanyagondnoki szolgálatot működtetünk, az intézményhiányból eredő hátrányaik enyhítésére.

Intézményünk elsősorban azoknak az embereknek segít, akik tartósan, vagy átmenetileg megélhetési, önfenntartási problémákkal küszködnek. Egyrészt, mert nincs munkajövedelmük; mert már nem képesek munkát vállalni, mert idősek, vagy azért mert egészségileg nem alkalmasak, vagy mert nem találnak megfelelő munkalehetőséget, vagy azért mert még eltartottak, fiatalok, hátrányos helyzetű csoporthoz tartoznak.

A gyermekjóléti alapellátások körében fontos feladatunk az ellátási területünkön élő gyermekek veszélyeztetettségének megelőzése, a gyermekek családban történő nevelkedésének elősegítése, az esetlegesen már kialakult veszélyeztetettség mielőbbi megszüntetése. Ennek érdekében működtetjük a gyermekjóléti szolgálatot, és a bölcsődei ellátást.

Mind a szociális, mind a gyermekvédelem működtetése során szoros jelzőrendszeri együttműködésben vagyunk a települések önkormányzataival, a Járási Hivatal szociális és gyámhivatalával, az egészségügyi szolgáltatókkal, a köznevelési intézményekkel, a rendőrséggel, ügyészséggel, bírósággal, a társadalmi szervezetekkel, egyházzal, alapítványokkal, munkaügyi hatósággal.

A védőnői szolgálat, mint egészségügyi alapellátási forma egészen más feladatokat lát el, mint a már érintett szociális és gyermekvédelem. Elsősorban preventív tevékenységről van szó. A családok egészségének megőrzésére, segítésére irányuló preventív tevékenység, valamint a betegség kialakulásának, az egészségromlásnak a megelőzése érdekében egészségnevelő tevékenység végzése.

A háziorvosi ügyeletet Marcali Kistérség 38 településén a háziorvosi rendelési időn túli sürgősségi esetek ellátása céljából működtetjük. A szolgáltatás igénybevétele magas, mivel nem csak azok veszik igénybe, akiknél a sürgősségi ellátás indokolt, hanem azok is, akiknél ez nem áll fenn. Sokan a háziorvosi ellátás meghosszabbításaként értelmezik az ügyeleti ellátást. Lehetne egy kicsit csökkenteni az igénybevételt, de ahhoz nagy szükség lenne a lakosság egészségtudatos magatartására, és megértésére is.

Hány gondozott van a családsegítő szolgálat látókörében?

Nagyon sok … ezt lehet többféleképen számolni, és igazából nem is tudjuk összeadni, hogy hány családról van szó. Vannak, akik csak egy-egy alkalommal fordulnak hozzánk segítségért, mely lehet egy egyszeri segítségnyújtás ügyintézéshez, vagy információszolgáltatás, egyszeri problémakezelés. Ezek az emberek inkább csak segítségre szorulnak ügyintézésben, vagy abban, hogy a nekik járó ellátásokhoz hozzájussanak. Ha ezeket az „ügyfeleket” is számolom akkor több ezer főre tehető azok száma, akik egy évben nálunk megfordulnak. Ezzel szemben van egy másik mérőszám, ez pedig a gondozott családok száma. Persze itt is különbséget kell tennem a szociális és a gyermekvédelmi vonal között.

A szociális vonalon, az általunk ellátott 10 település vonatkozásában évente közel 6-700 fő, aki folyamatosan kapcsolatban van az intézmény valamely szolgáltatásával. A gyermekvédelmi tevékenység esetében, a 10 településen, 150-200 gyermek gondozását látjuk el évente. Ebbe az 52 férőhelyes bölcsődei ellátás is beletartozik, mely a vidéki településekről is fogad gyermekeket.

Az utóbbihoz hasonlóan, a támogató szolgáltatás, a pszichiátriai betegek ellátása, valamint a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás Marcali kistérség valamennyi településére kiterjed.

Hagy kérdezek közbe … szükség van a mobiltelefonok világában erre a jelzőrendszerre?

Igen. Egyértelműen igen a válaszom. Egyrészt mert az idős ember nem mindenhova viszi magával a mobil telefont, viszont a riasztógomb mivel csepp és ütés álló, valamint a rászoruló a testén viseli, mindig kéznél van, másrészt, vannak olyan váratlan élethelyzetek, amikor nem biztos, hogy az érintett képes beütni a telefonszámot … stb …

160-170 fő használja folyamatosan a készüléket a tevékenységi területünkön. Mielőtt megkérdezné 130-140 riasztás van éves szinten, és ez nem kevés.

Gondolom munkájának az egyik legnehezebb része arról dönteni, hogy kit tudnak befogadni az ellátó rendszerbe …

Nagyon egyértelmű „ismérvek” vannak arra vonatkozóan a vonatkozó jogszabályokban, a települések helyi rendeleteiben, hogy kit tekinthetünk rászorultnak és kit nem. Minden egyes szolgáltatásnak megvannak, a maga szabályai ezek pontosan le vannak szabályozva. Tehát az, hogy például az étkeztetésnél, a házi segítségnyújtásnál, kik azok, akik az adott ellátás vonatkozásában rászorultnak tekinthetők. A rászorultság tekintetében van életkorbeli határ, jövedelmi határ, meghatározott egészségügyi ismérvek, amelyeket vagy a háziorvosnak, a pszichiáternek, vagy más szakorvosnak, vagy bizonyos esetekben a Magyar Államkincstárnak, illetve a Rehabilitációs Szakértői szervnek kell éppenséggel igazolnia. De ezek egyértelmű ismérvek.

Ha a kérelmező az előírt feltételeknek megfelel, és azokat a szükséges dokumentumokkal igazolja, akkor nekem meg kell állapítanom a jogosultságát. Vannak olyan ellátások is, amelyek esetében, amennyiben a rászorultságuk megállapítható, a jövedelmi helyzetet – ami a legfontosabb szempont – figyelmen kívül kell hagyni. Ilyen a gyermekek veszélyezettsége, de az idősek étkeztetése is.

Milyen jelzéseket kapnak Önök? Hiszen nem lehetnek ott mindenhol?

Igen szerencsére ezzel nincs problémánk. Nagyon fontos számunkra ez a „jelzőrendszer” kialakítása településenként. Munkánk egyik leglényegesebb része ennek a jelző hálónak a kiépítése. Ezúton értesülünk azokról a helyzetekről, amelyekben nekünk lépnünk kell. És időnként vannak olyan élethelyzetek is, amikor nekünk egy-egy jelzést követően azonnal reagálnunk kell. Példa erre az elmúlt péntek, amikor is egy hölgynek leégett a háza és ott maradt hajlék nélkül másodmagával. Nekünk ilyenkor azonnal kell cselekednünk, hiszen éjszaka nem maradhat a szabadban. Ha nem lenne kiépülve a megfelelő jelzőrendszerünk, lehet csak néhány nap múlva tudunk segíteni.

Segít nekünk a pedagógus, a háziorvos, a védőnő. Nekünk nagyon-nagyon fontos, hogy rájuk támaszkodhassunk. Tőlük a jelzést minél előbb megkapjuk. Ehhez is kapcsolódik az a pályázati projekt, ami most indult útjára a Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ szakmai megvalósításában.

A TÁMOP 5.4.9-11/1 keretében sikerül megvalósítanunk az „Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért” című projektet. Ez egy modellkísérleti program, melyet munkatársaimmal kidolgoztunk ki abból a célból, hogy miként lehet az alapszolgáltatásokat úgy összekapcsolni, hogy a területen jelentkező szükségletek mielőbb megjelenjenek annál a szolgáltatást nyújtó intézménynél, melynek hatáskörébe és kompetenciájába tartozik annak az esetnek az ellátása. Reményeink szerint általa javul majd a lakosság tájékozottsága, és szociális biztonsága egyaránt.

Arra kérem foglalja össze nekünk a lényeget…

A tevékenységünk kerete, az a vonatkozó törvényekben szabályozva van. Azt az utat kell megtalálni, hogy azok, akik arra rászorulnak, mielőbb megkaphassák azt a szolgáltatást amit a törvények a számukra lehetővé tesznek.

A programot arra készítettük, hogy minél gyorsabban tudomást szerezzünk a rászorulóról, illetve a rászoruló, ha jogosult az ellátásra azt minél előbb megkapja. Itt váratlan esetekre is gondolunk, tehát váratlan munkanélküliség, vagy haláleset, de rengeteg példát hozhatnánk az életből az ilyen helyzetekre. Ez a program a mai kor elvárásainak megfelelően úgy készült, hogy a megfelelő adatlapok elektronikus alkalmazásával felgyorsítsuk az igénybevételi eljárás menetét. Ne legyen hátrányban valaki, azért mert esetleg nem rendelkezik megfelelő információval, vagy távol lakik az intézmény központjától.

A projekt másik nagyon fontos eleme a lakossági tájékoztatás. Meg fogjuk keresni a lakosságot szórólapokkal, tájékoztató füzetekkel, szervezett formában előadásokat rendezünk, amelyeken keresztül információt adunk arról, hogy milyen élethelyzetekben, milyen segítségre számíthatnak, és kihez kell fordulniuk.

Hamarosan a települési kultúrházakban, idősek otthonában a megfelelő szakemberek előadásokon fogják informálni a lakosságot, a rászorulókat, és várhatóan rászorulókat is. Arra akarjuk „ránevelni” az embereket, hogy készülni kell az esetleges bajra, hogy végig kell gondolni már előre, hogy mit kell tenni ha az bekövetkezik. Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy kihez fordulhatnak, ha problémájuk van. Nem elég a szomszéddal beszélni róla, lehet, a szomszéd sem tudja, mit kell tenni. Praktikus tanácsokkal szeretnénk a lakosság segítségére lenni.

További feladatunk, hogy felmérjük a lakossági szükségleteket. Nagyon ritkán van módunk felmérések készítésére, mert ezek nagyon költség és idő igényesek. Mivel csak annyian dolgoznak, a rendszerünkben amennyire feltétlenül szükség van az ellátások biztosításához, ezért csak pluszforrás felhasználásával tudunk ilyen felméréseket végezni.

A szükséglet felmérés célja, hogy meg tudjuk határozni, hogy a közeljövőben potenciálisan hány olyan idős ember van – a tíz településen -, akik várhatóan valamilyen ellátásra szorulnak. Hányan vannak akiknek nincsenek támaszaik; nem élnek helyben a hozzátartozóik, nincsenek gyerekeik, vagy már régóta egyedül élnek. Esetlegesen ma még ellátják magukat, de pár éven belül lesznek ellátási problémái. Nekünk ezt fel kell mérnünk, hogy erre fel tudjunk készülni. Tervezhetővé kell tennünk a jövőt, ehhez pedig információ kell. Ezeket az információkat a projekt segítségével most begyűjthetjük.

Az elején a napsütést emlegettem, de előbb utóbb bekövetkezik a tél, leesik hó. Feltételezem az Önök munkája is megszaporodik.

Igen nekünk tudnunk kell azokról a betegről, kismamákról, akik olyan helyen laknak, ami nehezen megközelíthető havazás idején. Mi erre minden évben az önkormányzattal, és a Katasztrófavédelemmel együtt felkészülünk. Ezekről a személyekről készül egy lista, ezen a listán az egészséges de nagyon idős emberek is szerepelnek, akiknek az élelemhez, a tüzelőhöz, gyógyszerhez való hozzájutás sem mindig egyszerű. És hát vannak még a hajléktalanok, akikről gondoskodnunk kell.

Van-e hajléktalan, olyan aki hivatalosan is hajléktalan?

Igen van. Minden évben van egy 7-15 fő közötti hajléktalan. Ők nyáron „nem láthatók”, hiszen olyankor nagy probléma a hajléktalanság, amikor beköszönt a tél, és a kihűlés veszélye fenyegeti őket. Ilyenkor, amikor megjön a tél, és a lakosság behúzódik a lakásaiba, akkor lesznek igazán láthatóak. Persze igyekeznek ők is valahol fedél után nézni, de ez nem minden esetben sikerül. Sokan szívességből megengedik nekik hogy, istállóban, nyári konyhában, vagy egy lakókocsiban húzzák meg magukat. De lépcsőházakban, és pincékben is előfordulnak. Az elérésüket sok esetben nehezíti – hogy mivel illegális „lakáshasználók” -, hogy nem szívesen árulják el, hol is találhatók. Szerencsénkre jó az együttműködésünk a polgárőrőkkel, mezőőrökkel is, akik segítenek a felkutatásukban, ha szem elől tévesztjük őket.

Minden évben próbálunk nekik hajléktalan ellátásból – pályázati forrás – segítséget nyújtani. Volt, amikor albérleti helyekhez nyújtottunk támogatást. Most viszont csak gyógyszer, élelmiszer, takaró és egyéb használati tárgyakban adunk segítséget. E mellett lehetőséget biztosítunk számukra tisztálkodásra, mosásra – egész éven át – az idősek klubjában.

Élnek ők ezekkel a lehetőségekkel? Tudják Önök, hogy hol vannak ezek az emberek?

Ismerjük őket, és tudunk róluk. Ezek az emberek már nem tudnak változtatni a kialakult élethelyzetükön, még segítséggel sem. Legtöbbjük már annyira „lecsúszott” hogy nem is akar változtatni az élethelyzetén. A többségük már nem is munkaképes, munkajövedelemre nem számíthat. A téli időszakban fokozottan figyelünk rájuk ugyanúgy, mint bármelyik állampolgárra.

Egy kicsit vidámabb téma a gyerekek, felnőttek öröme a Karácsony. Mindig szerveznek a rászorulóknak ünnepet. Idén is lesz?

Az adományok gyűjtése, szétosztása elsősorban a karitatív szervezetek dolga, de mi igyekszünk ennek ellenére a lehetőségeinkhez mérten minden évben valamivel hozzájárulni a hátrányos helyzetűek ünnepi készülődéséhez. Örömünkre szolgál, ha többletmunkával is, de hozzájárulhatunk az ünnepek szebbé tételéhez. Ebben az évben az általunk kiválasztott rászoruló családoknak élelmiszer csomagot fogunk juttatni, hogy legalább a Karácsony számukra is szebb legyen. Legyen valami ünnepi az asztalon, amit ők egyébként nem engedhetnek meg maguknak; legyen egy kis édesség, bejgli, szaloncukor. De természetesen elsősorban tartós élelmiszert adunk a rászorulóknak. Konzervet, tésztát, cukrot, lisztet. A szükséget szenvedőket a munkatársaim ismerik, de meg szoktuk kérdezni a települési önkormányzatokat, az iskolákat, a gyermekvédelmieseket, háziorvosokat, védőnőket. Ez sajnos nem fog sok családot érinteni, mert a rendelkezésre álló keretből Mikulásra is szeretnénk költeni, hogy minél több gyereknek tudjunk mosolyt csalni az arcára. Az idén a Kulturális Központtal együtt szervezzük a Mikulás ünnepet. A Korzóban várjuk majd 5 –én a meghívott gyerekeket.

Köszönöm a beszélgetést, és úgy gondolom még egy hasonlóra szükség lesz legközelebb mert sok minden kimaradt ebből a mostaniból. Köszönöm a munkájukat! Boldog Karácsonyt!

A Karácsony közeledtével kívánok mindenkinek sok örömet és békességet szeretett családja körében!

Egyúttal szeretnék köszönetet mondani azoknak, akik az intézményünk munkájához a feltételeket folyamatosan biztosítják, valamint azoknak, akiknek együttműködése nélkül nem tudnánk ilyen hatékony munkát végezni, másrészt a továbbiakban szeretném kérni mindazok együtt érző támogatását, akik szeretnének másokon segíteni, támogassák a jövőben is intézményünk munkáját, és rajtunk keresztül velünk élő segítséget igénylő embertársainkat!

Megosztás a Facebookon

Legújabb cikkek

Cikkek időrendben